Doelstelling GAT Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten

 

Non profit organisatie Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT) is een onafhankelijke WKKGZ geschilleninstantie erkend door het  Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De WKKGZ heeft als doel er voor te zorgen dat zorgaanbieders hun klacht op een goede manier afhandelen. Op een persoonlijke manier en binnen een redelijke termijn. Mensen willen zich gehoord voelen. Ook willen zij bij slechte ervaringen dat anderen in de toekomst niet hetzelfde overkomt. Zorgaanbieders kunnen leren van klachten en situaties waarbij incidenten in de zorgverlening plaatsvinden. Doel van de nieuwe wet is dan ook: openheid over klachten en incidenten en ervan leren. Het GAT is eind 2017 opgericht met dat doel en met het doel voor therapeuten en hun cliënten voor een lage prijs een goede klachtenbehandeling te garanderen. Het GAT is een onafhankelijke geschillencommissie die neutraliteit waarborgt wanneer het gaat om het behandelen van geschillen en klachten. Het GAT zorgt er voor dat de belangen van de klager en de therapeut gelijkwaardig worden behandeld.

De Klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris behandelt de klachten en neemt de eerste stappen betreffende het behandelen van een klacht. Veelal kan een klachtenfunctionaris een klacht op zichzelf afhandelen maar in sommige gevallen dient een geschillencommissie bijeengeroepen te worden.

Mr. Marco de Bluts ging na zijn afstuderen in 1992 werken als bedrijfsjurist. In 1999 begon hij te werken als advocaat. In 2001 startte mr. Marco de Bluts met een aantal partners een eigen kantoor. Naast internationale zaken, heeft hij zich ook toegelegd op arbeidsrecht, personen- en familierecht en het vreemdelingenrecht. Mr. Marco de Bluts is sinds einde 2018 werkzaam als klachtenfunctionaris bij de stichting Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten.

Klachtenfunctionaris, Mr. Marco de Bluts

Inez Specker is bachelor jurist en degene die het eerste een klacht behandelt. Zij is bekend met spiritualiteit en heeft goed kennis gemaakt met de alternatieve en complementaire therapie en therapeuten. Inez is geduldig en begripvol en zal klachten dan ook goed behandelen.

Klachtenfunctionaris, Inez Specker

De Geschillencommissie

De geschillencommissie wordt bijeengeroepen indien er een klacht dient te worden behandeld die niet door de klachtenfunctionaris alleen kan worden opgelost. Commissievoorzitter Mr. Martijn de Schepper stelt per casus de meest passende commissie samen. Aan de commissie kunnen (afhankelijk van de casus) een complementaire vakspecialist worden toegevoegd. Ook kan patiënten vertegenwoordiger Ferry de Vries zitting nemen in de commissie. De geschillencommissie bestaat altijd uit een oneven aantal commissieleden.

Martijn de Schepper heeft ruim 20 jaar ervaring in de rechtspraktijk. Hij is rechter geweest en was onder meer actief als lid van de commissie bezwaarschriften van de gemeente Eindhoven en als gemeenteraadslid in Eindhoven. Ook is hij werkzaam als advocaat.

Commissievoorzitter, Mr. Martijn de Schepper

De Cliënten Organisatie

De cliënten organisatie verzorgt de patiënten vertegenwoordiging in de geschillen commissie van het GAT en erkent het GAT als volwaardige en onpartijdige geschillencommissie die neutraliteit kan waarborgen wanneer het gaat om het behandelen van geschillen en klachten. Het GAT waarborgt de belangen van de cliënt in een geschil en deze zullen gelijkwaardig worden behandeld aan die van de therapeut. Afhankelijk van de casus kan de cliënten organisatie een patiënten vertegenwoordiger aandragen die zitting neemt in de commissie.

Geschilleninstantie alternatieve en complementaire zorg

  

Bitnami